PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JASIENIU - WITAMY NA NASZEJ STRONIE INTERNETOWEJ - INFORMACJE DLA RODZICÓW I UCZNIÓW - AKTUALNOŚCI - GALERIA - PLAN LEKCJI

Wymagania edukacyjne

W y m a g a n i a  e d u k a c y j n e

 określające przewidywane efekty z zakresu wszystkich sfer rozwojowych dzieci 6- letnich

Rok szkolny 2020/2021

 

Aktywność społeczna

Dziecko:

  • zna swoje dane osobowe,
  • zna zakres swoich obowiązków w domu rodzinnym,
  • swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny,
  • przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych( np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł) i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych,
  • ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, przyjmuje, respektuje
    i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, odpoczynku,
  • umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem,
  • określa wartości na zasadzie przeciwieństw np. dobro i zło; próbuje uzasadnić swoje odczucia,
  • swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami,
  • obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
  • komunikuje się z dziećmi dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne,
  • akceptuje zróżnicowane potrzeby fizyczne i intelektualne innych dzieci,
  • chętnie podejmuje działania zbiorowe, czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik,
  • wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie,

 

Aktywność językowa

Dziecko:

  • przejawia wrażliwość słuchową,
  • uważnie słucha rozmówcy,
  • prawidłowo artykułuje głoski,
  • swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach,
  • formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym,
  • chętnie korzysta z książek dla dzieci,
  • recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty,
  • przejawia wrażliwość wzrokową,
  • ma rozwinięty słuch fonematyczny,
  • rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych,
  • rozumie istotę czytania i pisania, jako nośnika informacji,
  • potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
  • potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
  • dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją  wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania,  wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi,
  • słucha  lub  odbiera  w innej  dostępnej  dla  siebie  formie  komunikacji  treść  np.  opowiadań,  baśni  i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami,
  • rozumie  sens  informacji  podanych  w formie  uproszczonych  rysunków  oraz  często  stosowanych  oznaczeń i symboli,
    np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu,
  • układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • interesuje się poznawaniem  liter i czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać,
  • interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania.

 

Aktywność poznawcza

Dziecko:

  • samodzielnie inicjuje zabawy zgodnie z własnymi pomysłami,
  • twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach,
  • chętnie mówi o swoich zainteresowaniach,
  • wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczeni, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód,
  • rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości,
  • zna proste rymowanki, wiersze i piosenki z repertuaru dziecięcego, potrafi odtworzyć je z pamięci,
  • jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych,
  • dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów,
  • poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy,
  • z łatwością rozwiązuje proste zagadki logiczne,
  • dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną,
  • zna części ciała, poprawnie je nazywa,
  • rozumie podstawowe określenia czasu,
  • prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
  • liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
  • porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne;
  • zna cyfry od 0 do 9 i eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb,
  • rozróżnia  stronę  lewą  i prawą,  określa  kierunki  i ustala  położenie  obiektów  w stosunku  do  własnej  osoby, a także
    w odniesieniu do innych obiektów,
  • wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą,
  • zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku, potrafi posługiwać się ich nazwami,
  • rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości,
  • wykorzystuje w zabawach figury geometryczne,
  • rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je,
  • dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa,
  • rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny,
  • rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji,
  • nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej,
  • zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.

 

Aktywność artystyczna

Dziecko:

  • chętnie słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki,
  • z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych,
  • wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia podczas śpiewu, tańca, gry na instrumentach,
  • jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości,
  • chętnie podejmuje działalność plastyczno – konstrukcyjną, w której przejawia swoje upodobania,
  • podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonego celu w działalności plastyczno – konstrukcyjnej,
  • rozumie znaczenie literatury w życiu człowieka,
  • wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych i filmów,
  • chętnie bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych, podczas których wyraża siebie w roli aktora,
  • przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej,
  • chętnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno – technicznych,
  • zna podstawowe zasady korzystania z wybranych urządzeń technicznych,
  • rozumie znaczenie techniki dla rozwoju człowieka,
  • posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki,
  • wypowiada się na temat własnych upodobań artystycznych,
  • dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.

 

Aktywność ruchowa i zdrowotna

Dziecko:

  • chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
  • zna nazwy części ciała człowieka (także niektórych organów wewnętrznych), posługuje się nimi w wypowiedziach,
  • zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie korzysta z toalety i wykonuje podstawowe czynności higieniczne,
  • rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • przestrzega zasad obowiązujących w zabawach i grach ruchowych,
  • rozumie zasady sportowej rywalizacji,
  • sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone,
  • zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich,
  • rozumie potrzebę dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie,
  • wie, co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka,
  • określa swoje samopoczucie,
  • jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych i cierpiących.

 

Język angielski

Rozumienie ze słuchu

Dziecko:

  • wykonuje polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
  • reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty i wyrazy,
  • rozumie sens historyjek na podstawie kontekstu (przy pomocy obrazków i gestów),
  • rozumie wypowiedzi kolegów w klasie oraz nagrania audio,
  • potrafi wyróżnić najważniejsze informacje z tekstu słuchanego.

Mówienie

Dziecko:

  • potrafi powtarzać słowa lub zwroty za nauczycielem lub nagraniem,
  • odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub zwrotami,
  • rozumie proste polecenia i umie nazwać przedmioty, zwierzęta, ludzi, zjawiska itp.,których nazwy poznało na zajęciach.

Słownictwo

Dziecko:

  • rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach i historyjkach,
  • potrafi wymówić słowa poznane na zajęciach i zna ich znaczenie.

 

Małopolska LIFE-IP