Drodzy Uczniowie.
Poniżej zamieszczam adres poczty elektronicznej, dzięki której będziemy mogli się ze sobą kontaktować w sprawach związanych z realizacją materiału z informatyki oraz wszelkich wyjaśnień i zapytań:
tlutynski@pspjasien.pl
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - NAUKA ZDALNA
Tomasz Lutyński
10 grudnia 2020 r.
Temat: Baltie – stosowanie zmiennych i wykonywanie obliczeń.
Dzień dobry.
Dzisiaj lekcja do samodzielnej realizacji.
Zmieniamy środowisko programowania na Baltie.
Będziemy pisać te same (lub podobne) programy co w Scratchu.
Baltiego włączamy oczywiście w trybie zaawansowanym. Proszę dokładnie przestudiować rozdział 3.1. ze strony 43. W ramce z kluczykiem jest objaśnienie jak utworzyć zmienną, proszę to zrobić przynajmniej raz, ale nie zapisujcie programu po tej czynności.
Jak już przećwiczycie tworzenie zmiennych, przepiszcie program z rys. 13 na stronie 44. (ćw. 7).
Z tej lekcji wyślij do mnie czatem tylko krótką odpowiedź na pytanie:
Do czego można wykorzystać program z ćw. 7?
Miłej pracy
TLutyński
26 listopada 2020 r.
Temat: Scratch – instrukcja warunkowa
Dzień dobry.
Dzisiaj lekcja do samodzielnej realizacji.
Potrafisz już napisać program sumujący dwie liczby i wyświetlający wynik działania. Na bezie tego programu bez problemu zmodyfikujesz go tak, aby liczył różnice.
Kolejny krok to rozwinięcie programu tak, aby wykonywał działanie sumy pod warunkiem naciśnięcia klawisza s lub działanie różnicy pod warunkiem naciśnięcia klawisza r. Do tego stosuje się polecenia warunkowe Jeżeli.
Są na to dwa sposoby: rys 6a lub 6b ze str. 39. Wyjaśnia to ramka z trybikami.
Pierwszy sposób jest na przykładzie w rys. 8a, drugi na 8b na str. 40.
Widzisz różnice? Wybierz ten, który Twoim zdaniem jest lepszy i napisz program z tym fragmentem. Zwróć uwagę, że na tych przykładach są tylko fragmenty programu. Jako bazy do programu użyj tego z poprzedniej lekcji.(rys. 5 str. 38)
Polecenia znajdziesz w ćwiczeniu 3 ze str. 39 i 4 ze str. 40.
Sprawdź działanie programu dla kilku par liczb (zarówno dodatnich jak i ujemnych).
Przypominam, że do oceny z poprzedniej lekcji był prosty program sumujący dwie wpisane z klawiatury liczby. Zbliża się pomału koniec półrocza, nie róbcie sobie zaległości. Perę osób nie przesłało swoich wyników z Godziny Kodowania i pracy grupowej.
W czasie lekcji jestem na czacie Teams, można pisać w razie wątpliwości.
Miłej pracy i dnia.
TLutyński
12 listopada 2020 r.
Temat: Podstawowe pojęcia związane z programowaniem (zapisz w zeszycie)
Dzień dobry.
Dzisiaj lekcja do samodzielnej realizacji.
Zaczynamy rozdział o programowaniu. Na początek rzeczy, które już znacie czyli Scratch i Baltie, jednak już na trochę wyższym poziomie. Oczywiście będą te programy potrzebne na waszych komputerach i na tym będzie polegać Wasze dzisiejsze zadanie. Kto jeszcze tych programów nie ma, to proszę pobrać, zainstalować i sprawdzić działanie. Proszę zgłosić gotowość na czacie zespołu słowami: jestem gotowa/y do programowania.
Scratch -> https://scratch.mit.edu/download (kliknij na pobierz bezpośrednio)
Baltie -> https://www.sgpsys.com/pl/b3.asp (kliknij na Baltie 3 - pobierz i zainstaluj)
To jeszcze nie wszystko na dzisiaj. Trzeba zapoznać się ze słownictwem stosowanym w programowaniu. Na stronie 34 i 35 jest słowniczek pojęć. Proszę przepisać do zeszytu pojęcia i przeczytać (ze zrozumieniem) ich opis. Spodziewajcie się kartkówki z tych pojęć za tydzień.
Przypominam o przesyłaniu pracy grupowej!
Miłego dnia i miłej pracy.
TL