W y m a g a n i a e d u k a c y j n e
określające przewidywane efekty z zakresu wszystkich sfer rozwojowych dzieci 6- letnich
Rok szkolny 2024/2025
Aktywność społeczna
Dziecko:
- zna swoje dane osobowe,
- zna zakres swoich obowiązków w domu rodzinnym,
- swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny,
- przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych( np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł) i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych,
- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, przyjmuje, respektuje
i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, odpoczynku, - umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem,
- określa wartości na zasadzie przeciwieństw np. dobro i zło; próbuje uzasadnić swoje odczucia,
- swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami,
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
- komunikuje się z dziećmi dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne,
- akceptuje zróżnicowane potrzeby fizyczne i intelektualne innych dzieci,
- chętnie podejmuje działania zbiorowe, czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik,
- wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie,
Aktywność językowa
Dziecko:
- przejawia wrażliwość słuchową,
- uważnie słucha rozmówcy,
- prawidłowo artykułuje głoski,
- swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach,
- formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym,
- chętnie korzysta z książek dla dzieci,
- recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty,
- przejawia wrażliwość wzrokową,
- ma rozwinięty słuch fonematyczny,
- rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych,
- rozumie istotę czytania i pisania, jako nośnika informacji,
- potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
- potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi,
- słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami,
- rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli,
np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu, - układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
- interesuje się poznawaniem liter i czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać,
- interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania.
Aktywność poznawcza
Dziecko:
- samodzielnie inicjuje zabawy zgodnie z własnymi pomysłami,
- twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach,
- chętnie mówi o swoich zainteresowaniach,
- wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczeni, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód,
- rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości,
- zna proste rymowanki, wiersze i piosenki z repertuaru dziecięcego, potrafi odtworzyć je z pamięci,
- jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych,
- dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów,
- poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy,
- z łatwością rozwiązuje proste zagadki logiczne,
- dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną,
- zna części ciała, poprawnie je nazywa,
- rozumie podstawowe określenia czasu,
- prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;
- dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
- porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne;
- zna cyfry od 0 do 9 i eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb,
- rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także
w odniesieniu do innych obiektów, - wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą,
- zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku, potrafi posługiwać się ich nazwami,
- rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości,
- wykorzystuje w zabawach figury geometryczne,
- rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je,
- dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa,
- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny,
- rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji,
- nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej,
- zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.
Aktywność artystyczna
Dziecko:
- chętnie słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki,
- z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych,
- wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia podczas śpiewu, tańca, gry na instrumentach,
- jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości,
- chętnie podejmuje działalność plastyczno – konstrukcyjną, w której przejawia swoje upodobania,
- podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonego celu w działalności plastyczno – konstrukcyjnej,
- rozumie znaczenie literatury w życiu człowieka,
- wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych i filmów,
- chętnie bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych, podczas których wyraża siebie w roli aktora,
- przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej,
- chętnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno – technicznych,
- zna podstawowe zasady korzystania z wybranych urządzeń technicznych,
- rozumie znaczenie techniki dla rozwoju człowieka,
- posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki,
- wypowiada się na temat własnych upodobań artystycznych,
- dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.
Aktywność ruchowa i zdrowotna
Dziecko:
- chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
- zna nazwy części ciała człowieka (także niektórych organów wewnętrznych), posługuje się nimi w wypowiedziach,
- zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie korzysta z toalety i wykonuje podstawowe czynności higieniczne,
- rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
- przestrzega zasad obowiązujących w zabawach i grach ruchowych,
- rozumie zasady sportowej rywalizacji,
- sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone,
- zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich,
- rozumie potrzebę dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie,
- wie, co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka,
- określa swoje samopoczucie,
- jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych i cierpiących.
Język angielski
Rozumienie ze słuchu
Dziecko:
- wykonuje polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
- reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty i wyrazy,
- rozumie sens historyjek na podstawie kontekstu (przy pomocy obrazków i gestów),
- rozumie wypowiedzi kolegów w klasie oraz nagrania audio,
- potrafi wyróżnić najważniejsze informacje z tekstu słuchanego.
Mówienie
Dziecko:
- potrafi powtarzać słowa lub zwroty za nauczycielem lub nagraniem,
- odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub zwrotami,
- rozumie proste polecenia i umie nazwać przedmioty, zwierzęta, ludzi, zjawiska itp.,których nazwy poznało na zajęciach.
Słownictwo
Dziecko:
- rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach i historyjkach,
- potrafi wymówić słowa poznane na zajęciach i zna ich znaczenie.