
„Książki uczą nas myślenia”- Projekt czytelniczy kl.5
W okresie od września do końca listopada klasa V realizowała projekt edukacyjny w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Celem projektu było rozwijanie kompetencji czytelniczych, wyrabianie w uczniach nawyku systematycznego czytania, propagowanie czytelnictwa i zachęcanie do sięgania po literaturę dla nich przeznaczoną, wzmacnianie zainteresowań i wiadomości. W ramach projektu podejmowane były różnorodne działania. Projekt rozpoczął się od wizyty w bibliotece. Wizyta miała na celu zapoznanie uczniów z ideą projektu oraz ofertą księgozbioru szkolnej biblioteki. Kolejnym etapem realizacji projektu było wybranie przez uczniów tematu projektu i działań z nim związanych. Uczniowie samodzielnie zbierali pomysły i wiadomości do wybranego przez siebie projektu o nazwie „Książki uczą nas myślenia”. Uczniowie w ramach realizacji powyższego projektu poszukiwali odpowiedzi na pytanie, czy warto czytać, jeśli tak, to dlaczego, w jaki sposób czytanie wpływa na ich rozwój, swobodę wypowiedzi, wyobraźnię, stylistykę wypowiedzi i ortografię. Swoje propozycje chcieli przekazać innym uczniom, umieszczając je na drzwiach swojej klasy. Kolejnym działaniem było poznawanie przez piątoklasistów biografii słynnych Polaków. Korzystając z zasobów szkolnej biblioteki zapoznawali się z sylwetkami Polaków, którzy rozsławili Polskę ( m.in. Maria Skłodowska- Curie, Henryk Sienkiewicz, Wisława Szymborska, Fryderyk Chopin, Józef Piłsudski, czy Mikołaj Kopernik). Wykonywali plakaty na temat polskich noblistów. W listopadzie, miesiącu kojarzącym się ze Świętem Niepodległości czytali i omawiali fragmenty książek poświęconych działalności Józefa Piłsudskiego. Zdobyte informacje wykorzystali do stworzenia gazetki na temat Niepodległości oraz do licznego udziału w konkursie plastycznym „Portret Marszałka”. Znalazła się też grupa uczennic, która w ramach klasowego projektu chciała podzielić się swoimi ulubionymi fragmentami utworów poprzez zapisanie ich na karteczce i umieszczenie na specjalnie do tego przeznaczonym miejscu w klasie.
Projekt okazał się ciekawą formą, w której można było spotkać się z książką czy literaturą popularnonaukową. Poprzez różnorodne działania zachęcał uczniów do sięgania po książki.