
Informacje o projekcie - „Dostępne i przyjazne szkoły – edukacja włączająca w brzeskich szkołach podstawowych”.
Gmina Brzesko przystępuje do realizacji pierwszego, tak dużego i obejmującego jedocześnie wszystkie szkoły podstawowe prowadzone przez brzeski samorząd, projektu, który zatytułowaliśmy „Dostępne i przyjazne szkoły – edukacja włączająca w brzeskich szkołach podstawowych”.
Jego celem jest wdrożenie modelu edukacji włączającej, w każdej z dwunastu szkół podstawowych na terenie Gminy, który pozwoli zapewnić naszym dzieciom wysokiej jakości edukację oraz wsparcie każdemu dziecku (oraz jego rodzinie, jeśli będzie to potrzebne) przez zagwarantowanie wszystkim uczennicom i uczniom warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym szkoły.
Projekt jest realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach priorytetu szóstego „Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, działanie nr 10: „Wsparcie kształcenia ogólnego” programu „Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027”. Projekt jest finansowany ze środków Fundusz Europejski Fundusz Społeczny Plus oraz Budżetu Państwa.
Czym jest edukacja włączająca?
To swego rodzaju systemowe podejście do procesu edukacji i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie wżycie społeczne.
Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczennice i uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków naukii organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.
Szkoła ogólnodostępna to szkoła dostępna dla każdego dziecka, otwarta na jego potrzeby imożliwości, realizująca założenia edukacji włączającej. To szkoła zapewniająca każdemu uczniowi warunki do rozwoju i pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły.
Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczennic i uczniów.
Co będziemy robić w ramach projektu?
W projekcie zapewnimy dodatkowe zajęcia zarówno dla dzieci potrzebujących dodatkowego wsparcia w procesie edukacyjnym, jak i dzieci szczególnie uzdolnionych chcących rozwijać swoje pasje i umiejętności.
W każdej ze szkół – będą o tym informować dyrektorzy i nauczyciele poszczególnych placówek – znajdzie się rozbudowana oferta dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych z różnych przedmiotów, zajęcia logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia z zakresu integracji sensorycznej, trening umiejętności społecznych i wiele innych.
Z bardzo szerokich możliwości wsparcia, przez trzy najbliższe lata, skorzysta około 1 380 uczniów i uczennic wszystkich klas brzeskich szkół podstawowych.
Niezwykle istotnym aspektem projektu jest przeciwdziałanie tendencjom segregacyjnym, izolacyjnym, nieakceptowania, stygmatyzacji, nietolerancji i dyskryminacji, z którymi mierzą się w szkołach zarówno uczniowie i uczennice, jak i nauczyciele i nauczycielki. W związku z tym zaplanowano krótkie, trzy godzinne warsztaty dla młodzieży, które młodym ludziom mają dać wiedzę i umiejętności jak rozpoznawać niewłaściwe zachowania, jak im przeciwdziałać i jak czuje się osoba dyskryminowana oraz do jakich skutków mogą prowadzić przejawy dyskryminacji. Stąd młodzież będzie mogą skorzystać z następujących warsztatów:
§ „Sztuka rozwiązywania konfliktów, czyli jak się dogadać?”;
§ „Integracja – jak budować relacje z rówieśnikami”;
§ „Różnorodność daje moc - warsztat antydyskryminacyjny”.
W tym samym duchu powołana do życia zostanie „Młodzieżowa grupa wsparcia”. To oddolna inicjatywa, która wykorzystuje istniejące, nieformalne sieci wsparcia rówieśniczego, umożliwiając nastolatkom rozwijanie umiejętności pomocy innym. W każdej szkole zostaną wybrane dwie osoby, cieszące się zaufaniem wśród rówieśników, do udziału w Młodzieżowej Grupie Wsparcia. Spotkania odbywać się będą raz w miesiącu przez 2 godziny z udziałem psychologa, gdzie uczestnicy zdobywać będą wiedzę na temat komunikacji, rozwiązywania problemów i różnych zagrożeń, w tym uzależnień. Będzie to również okazja do dzielenia się indywidualnymi problemami i wspólnego szukania rozwiązań. Uczestnictwo w grupie wsparcia ma na celu wykształcenie młodzieżowych liderów, którzy będą potrafili wysłuchać, udzielić rzetelnej informacji, zapewnić wsparcie i w razie potrzeby skierować do specjalisty.
Projektem objęci zostaną także nauczyciele – to aż 162 osoby - które będą mogły podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, zarówno uczestnicząc w warsztatach dotyczących edukacji włączającej, szeroko rozumianej komunikacji, metodyki kształcenia, jak i uczestnicząc w kursach, szkoleniach i studiach podyplomowych, w tych obszarach, które sami – na etapie przygotowywania projektu – wskazali jako te, w których chcą uzupełniać swoją wiedzę i umiejętności.
Przewidziano także specjalne komponenty dla rodziców i opiekunów prawnych (zakłada się udział około 276 rodziców), którzy będą chcieli lepiej przygotować się do wspierania swoich dzieci w procesie edukacyjno-wychowawczym, a także lepiej odnaleźć się – w relacji z własnym dzieckiem – w kontekście sytuacji kryzysowych, wyzwań cywilizacyjnych (cyberprzestępczość, uzależnienie od elektroniki) i będą chcieli nauczyć się lepiej rozumieć swoje dzieci i wspierać je w codziennych sytuacjach edukacyjnych i życiowych.
Aby edukacja włączająca mogła zadziałać w praktyce musimy zadbać o pełną dostępność placówek oświatowych. Stąd w poszczególnych placówkach – w zależności od potrzeb - przewidziano w pierwszym okresie realizacji projektu szereg działań dostosowujących brzeskie placówki edukacyjne do potrzeb dzieci, nauczycieli i rodziców ze specjalnymi potrzebami. Ambicją brzeskiego samorządu jest, aby każda placówka prowadzona przez gminę była w pełni dostępna i to nie tylko w wymiarze architektonicznym.
Ważną pozycją w budżecie projektu jest zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnym. Będą to zarówno elementy infrastruktury szkolnej (kąciki wyciszeń, wyposażenie sal terapeutycznych, czy kąciki logopedyczne), jak i specjalistyczne wyposażenie gabinetów specjalistycznych (logopedycznych, psychologicznych), a także szereg urządzeń, przyrządów, gier, pomocy terapeutycznych i dydaktycznych, które znacząco podniosą efektywność pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym.
Zakładamy, że podstawowe rezultaty – w skali całej brzeskiej oświaty – wynikające z wdrożenia projektu „Dostępne i przyjazne szkoły” przyczynią się do rozwoju postaw tolerancji, kreatywności, innowacyjności, elastyczności w myśleniu, większej komunikatywności oraz empatii zarówno wśród uczniów i uczennic, nauczycieli i nauczycielek, jak i rodziców oraz opiekunów prawnych dzieci. W konsekwencji pozwolą lepiej radzić sobie zarówno uczniom, jak i dorosłym, z sytuacjami trudnymi, będą wspierać samodzielność każdego dziecka i zapewnią warunki, w których zastosowane metody i podejście pozwolą dostosować proces dydaktyczny do możliwości i indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Wierzymy, że trzyletni okres realizacji projektu pozwoli na trwałe zakorzenienie idei edukacji włączającej w brzeskim systemie oświatowym.
W realizację projektu zaangażowany jest także partner – Powiat Brzeski, który poprzez swoje jednostki – Powiatowe Centrum Edukacji i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzesku - zorganizuje szereg szkoleń i warsztatów zarówno dla uczennic i uczniów, jak i nauczycielek i nauczycieli brzeskich podstawówek, zarówno poświęconych zapobieganiu dyskryminacji i przemocy oraz niwelowaniu trudności związanych z integracją uczniów czy edukacją włączającą, jak również szereg szkoleń o charakterze dydaktycznym i praktycznym.
Wartość całego projektu wynosi 4 923 115,96PLN, w tym wkład Unii Europejskiej i Budżetu Państwa to 95% tej kwoty, czyli 4 676 925,96PLN.
Szczegóły projektu dostępne będą na stronach poszczególnych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Brzesko, w trakcie wywiadówek i spotkań z nauczycielami, a także w sekretarkach tych szkół.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie znajduje się w załączniku poniżej.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie