
EDUKACJA ZDROWOTNA- nowy przedmiot w szkole
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
(informacja dotyczy uczniów klas IV-VIII)
Od roku szkolnego 2025/2026 w naszej szkole zostaje wprowadzony nowy przedmiot Edukacja Zdrowotna. Organizacja przedmiotu wynika z rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, które wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r. Przedmiot łączy wiedzę z zakresu: medycyny, psychologii, wychowania fizycznego, przyrody, biologii, edukacji obywatelskiej, informatyki i ochrony środowiska, zastąpi i poszerzy dotychczasowe zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”.
Cele edukacji zdrowotnej:
Edukacja zdrowotna to przedmiot, który odpowiada na wyzwania współczesności. Głównym celem przedmiotu jest wspieranie młodych ludzi w ich dorastaniu, wyposażenie ich w rzetelną wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające skuteczne dbanie o zdrowie własne i innych osób we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym. Oczywiście zagadnienia będą dostosowane do wieku dziecka i w podstawie programowej jest pozostawiona taka dowolność i szerokie pojęcie fakultatywności niektórych treści. Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, lecz także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Trzeba pamiętać, że w okresie dojrzewania młodzież mierzy się z wieloma wyzwaniami – presją rówieśniczą, stresem, zagrożeniami cyfrowymi, trudnościami w relacjach i decyzjami dotyczącymi stylu życia, dlatego zwiększenie dostępu do rzetelnych informacji o zdrowiu fizycznym i psychicznym, zdrowym stylu życia, zapobieganiu chorobom oraz promocji zdrowia wśród młodych może znacząco wpłynąć na poprawę kondycji zdrowotnej i jakości życia całego społeczeństwa.
Podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna w szkole podstawowej obejmuje dziesięć działów:
klasy IV-VI
I. Wartości i postawy. Pytanie wiodące: Dlaczego zdrowie jest wartością praz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?
II. Zdrowie fizyczne. Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej?
III. Aktywność fizyczna. Pytanie wiodące: Jak systematyczne podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbania o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?
IV. Odżywianie. Pytanie wiodące: Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?
V. Zdrowie psychiczne. Pytanie wiodące: Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?
VI. Zdrowie społeczne. Pytanie wiodące: Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
VII. Dojrzewanie. Pytanie wiodące: Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?
VIII. Zdrowie seksualne. Pytanie wiodące: Jak kształtować pozytywną postawę wobec płciowości człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
IX. Zdrowie środowiskowe. Pytanie wiodące: Jak środowisko naturalne i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?
X. Internet i profilaktyka uzależnień. Pytanie wiodące: Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?
klasy VII-VIII
I. Wartości i postawy. Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i wartości związane z godnością, szacunkiem oraz prospołecznym podejściem do zdrowie i troską o środowisko naturalne?
II. Zdrowie fizyczne. Pytanie wiodące: Jak zapobiegać najczęstszym chorobom cywilizacyjnym i zakaźnym oraz jak budować empatyczną postawę wobec osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami?
III. Aktywność fizyczna. Pytanie wiodące: Jak promować aktywny styl życia, zastępować bezruch ruchem, korzystać z aktywnego transportu oraz podejmować aktywność fizyczną, aby zapobiegać chorobom?
IV. Odżywianie. Pytanie wiodące: Jak samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki oraz przeciwdziałać niezdrowym zachowaniom żywieniowym?
V. Zdrowie psychiczne. Pytanie wiodące: Jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego i emocjonalnego oraz czynników je chroniących?
VI. Zdrowie społeczne. Jak rozwijać relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
VII. Dojrzewanie. Pytanie wiodące: Jak w okresie dojrzewania troszczyć się o swoje ciało?
VIII. Zdrowie seksualne. Pytanie wiodące: Jakie znaczenie ma płciowość w życiu człowieka między innymi w kontekście rozumienia i respektowania autonomii cielesnej własnej oraz innych osób?
IX. Zdrowie środowiskowe. Pytanie wiodące: Jak rozpoznać i ocenić poziom zagrożeń zdrowotnych związanych z degradacją środowiska naturalnego oraz zmianą klimatu i jakie działania mogą pomóc w minimalizowaniu tych zagrożeń dla zdrowia człowieka?
X. Internet i profilaktyka uzależnień. Pytanie wiodące: Jak identyfikować zachowania ryzykowne u siebie i innych osób w zakresie szkodliwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, zażywania substancji psychoaktywnych oraz występowania uzależnień behawioralnych?
Zasady organizacji zajęć edukacji zdrowotnej:
Edukacja zdrowotna będzie prowadzona w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z klas IV -VIII, ale w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego, z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty.
Zajęcia będą organizowane w oddziałach liczących nie więcej niż 24 uczniów. W przypadku zajęć z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania oddział może być podzielony na mniejsze grupy.
Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach w terminie do 25 września danego roku szkolnego.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
Zachęcamy uczniów do udziału w zajęciach Edukacji Zdrowotnej, program został przygotowany w taki sposób, aby wspierać rozwój dzieci w obszarze zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. Nauczanie ma charakter biologiczno-zdrowotny, nie światopoglądowy.
Prosimy o zapoznanie się z poniższym załącznikiem, w którym znajduje się: rozporządzenie Ministra Edukacji oraz podstawa programowa edukacji zdrowotnej